صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر
سرخط خبرها

در کلاس درس مولای زندگی

  • کد خبر: ۶۵۹۸۹
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
در کلاس درس مولای زندگی
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار
مولا علی (ع) شخصیتی تاریخ‌ساز است، اما نباید ایشان را تاریخی خواند، به‌ویژه از آن نوعی که برخی‌ها نگاهشان به تاریخ و خوانش خط‌های آن است. می‌خوانند، اما در ناخودآگاه خویش، برایش بازه زمانی قائل‌اند و می‌خواهند از آن عبرت ببینند و در بالاترین سطح هم درس بگیرند. من، اما نگاهی تاریخی به این قرائت ندارم که ماجرا‌ها و افراد را در حصر زمان یا زمینی خاص ببینم، بلکه امروز را هم عرصه بروز ماجرا‌ها و اگرنه تکرار، که تکرار درس‌آموزی از شخصیت‌ها می‌دانم.
 
بر این اساس است که معتقدم نباید مولا علی (ع) را تاریخی خواند و در لابه‌لای سطور کتاب‌ها از فاصله‌ای به‌درازای ۱۴ قرن به ایشان نگاه کرد. این بی‌گمان، ما را از نعمت معرفت دور می‌کند؛ معرفت به امامی که زیستن به خط تحریر او، تقدیر آدم و عالم را جور دیگری رقم می‌زند. علی را همیشه باید در میدان عمل دید، از اعمالش الگو گرفت و به رفتار درآورد؛ چنان‌که مالک و عمار و قیس و محمدبن‌ابوبکر چنین می‌کردند. عمار و مالک‌شدن به شعار نیست که برخی‌ها آنان را که دوست می‌دارند به این نام‌های بلند وصف می‌کنند.
 
صفت‌سازی باید به تراز معرفت باشد که جواب بدهد. امروز هم کسی می‌تواند خود را یا دیگران را به این عناوین بخواند که در همه گستره حیات، پا جای پای امام زمان خود بگذارد، مثل امام خود دست مردم را بگیرد، غبار از چهره‌شان بزداید و فراتر از امداد، مواسات را در حقشان تمام کند. رفتاری چنین تکلیف هر روز ماست؛ وظیفه انسانی و اخلاقی کسانی است که به مولا علی (ع) باور دارند. مگر نه اینکه حضرت ایشان از همان روز نخست در کنار پیامبر (ص) و بعد ایشان قبل از خلافت یا در دوران خلافت همواره تلاششان برای بهبود زندگی مردم بود؟
 
قنات‌ها و نخلستان‌ها نقاشی نبود که بر زمین بماند؛ کلاس درسی بود که تا همیشه باید خواند؛ چه اینکه انسان در برابر خود و جامعه و مردم خود مسئول است. آنچه در کوچه‌های کوفه هم اتفاق افتاد، قصه نبود که باز درسی بود در جایگاه خلیفه مسلمین که از علی (ع) خواندیم؛ از تکلیفی که نهاد حاکمیت درباره شهروندان خویش دارد. همه حیات امام کلاس درس بود؛ همه ما باید در این کلاس راه زیستن را بیاموزیم.
 
ضرورتی چنین اقتضا می‌کند تا نگاه تاریخی را به نگاه معرفتی ارتقا دهیم. این باعث ارتقا و تعالی خود ما نیز می‌شود. در این روز‌ها و شب‌های قدر با خود و خدای خویش عهد کنیم امام بر زمان و زمین را در حصر زمان و زمین ندانیم، بلکه امیر بشماریم بر عالم و آدم و به فرمانش مصلحانه به اصلاح زندگی و جامعه برخیزیم. بی‌شک با این شیوه بیشتر به امام نزدیک و به‌تراز عمار شبیه خواهیم شد تا اینکه امام را در دوردست‌ها ببینیم و بی‌پیروی عملی از حضرتش در وادی ادعا سرگردان بمانیم. علوی عمل کنیم که امام‌زمان (عج) هم امروز به مردمان علوی نیاز دارد و امروز و فردای وطن و نایب امام‌زمان (عج) هم توانمندانی غنی‌شده به فرهنگ علوی می‌طلبد. چنین باد. ان‌شاءا...
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->